سبک من

نوشته های شخصی ملهم از احساسات و تفکراتم

سبک من

نوشته های شخصی ملهم از احساسات و تفکراتم

ماجرای عجیب سگی در شب

   کتاب "ماجرای عجیب سگی در شب" نوشته مارک هادون به ترجمه شیلا ساسانی را اخیراْ با سرعت خیلی زیاد خوندم (ظرف ۲۴ ساعت). این کتاب معروف ترین اثر مارک هادون هست و جوایز زیادی را هم به خودش اختصاص داده. شخصیت اصلی داستان که راوی هم هست، پسر بچه ای مبتلا به سندروم اوتیسم هست. به نظر من هادون بسیار هنرمندانه طرز تفکر، استدلال و شیوه رفتاری یه فردی مبتلا به اوتیسم را توصیف کرده. خواننده به طرز جالبی میبینه هر چند رفتارهای افرادی با بیماری های خاص در دنیای انسان های سالم گاهاْ بی معنی و بی منطقه ولی وقتی با منطق خاص خود این افراد مورد بررسی قرار بگیره، میتونه توجیه پیدا کنه. از لحاظ داستانی هم کتاب نسبتاْ پر کشش هست و خوانده را تحریک می کنه که بقیه داستان را بخونه. در کل به نظر اثر ارزشمندی هست.

   کسایی که فیلم مرد بارانی را دیده باشن کاملاْ با نحوه رفتاری افراد مبتلا به اوتیسم آشنا هستند. در این فیلم داستین هافمن با هنرمندی تمام نقش این نوع بیمار را بازی کرده. چون قبلاْ فیلم را دوبار دیده بودم خیلی از جذابیت های کتاب برام کم شد. در واقع رفتارهای پسرک برام قابل درک و قابل پیش بینی بود. همچنین دو تا موضوع در کتاب خوانی باید از هم تفکیک بشه، اینکه یه کتاب جذابه و اینکه یه کتاب مفیده. در کل مهمترین چیزی که از این کتاب میشه برداشت کرد اینه که دنیای های فکری دیگه ای هم وجود دارن که بعضاْ ما افراد با این دنیاها را بیمار تلقی می کنیم. غیر از این کتاب برای من خیلی موضوع مهم دیگه ای نداشت. البته همونطور که گفتم کتاب  هم هنرمندانه نوشته شده و هم داستان خوبی براش طراحی شده. ولی در کل این کتاب جزء کتاب های خیلی خوبی که تاحالا خوندم قرار نمی گیره.

  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد